Delar av nya Knipan har fått ny layout. Hoppas att läsbarheten ökats.

IMG_1030-Morgon-Magle-Knipa-Huvudbild-1200-2.jpg

Cykelsidan

På sidan kommer att  presenteras Cykelturer som jag tycker om.

Turer för ren motion och sådana som man mer åker för att njuta av den vackra naturen.

2021

Jag skall försöka göra en cykeldagbok för detta året.

2020

20 dec.    Vi cyklade till Sösdala, fikade, hem via Gulastorp, Attarp. 45 km. 8º mulet.

21 dec.   Träning på gymmet.

22 dec.   Motionscykel inne 30 min.

24 december   "Vinterrundan" 52 km  Ljungdala, Stoby, Kvistalånga, Grantinge, Attarp, Ignaberga, Österås, Tormestorp, Björkviken, Vena kärr,

Skansabron, Vankiva, Ballingslöv, Stoby, Ljungdala. 52 km  -3  -  0,8°.

2 jan.   Cyklade Vankiva, Gammalstorp, Ballingslöv, Stoby.  32km. 1°, Nästan vindstilla uppklarnande.

Torsdagen den 6 augusti 2020.

Vi testade en delvis ny tur.

Det gäller att passa på de riktigt fina dagarna. Denna dagen var en sådan. Syftet var att köra en riktig "njutarrunda" och att prova ett nytt matställe för lunch. Väderförutsättningarna var: solsken, sydvästlig vind och högsommarvärme framåt dagen.

Avfärd vid 9-tiden. Färden gick via Attarp och Lommarp till Nävlinge. Stigningen mellan Lommarp och Nävlinge är en pulshöjare även i lugnt tempo. I stigningen kunde man konstatera att sommaren passerat sin höjdpunkt. Kåltistlarna, de ståtliga, hade nu frön i korgarna i stället för blommor. Vid Nävlinge kyrka stannade vi för drickapaus (den andra). En svag svalkande vind kändes från sydost. Nu var dagens stora motlut avklarat. Hädanefter blir det mest utför förbi Östra Ejaröd till Skepparslöv. När man kör denna vägen skall man titta på de gamla fina bondgårdarna, som det finns flera av. Även villor, fint renoverade, eller nyproducerade passeras. För cyklisten är en bra vägbeläggning ofta avgörande för upplevelsen. Mellan Ö Ejaröd och Skepparslöv är en sträcka med beläggning i perfekt skick. Det är en fröjd att cykla denna sträcka antingen det ena eller det andra hållet. Vägens nedstigning från Nävlingeåsen till Kristianstadsslätten börjar en bra bit upp. Det är en njutning att i lagom fart bromsa sig ner till slätten.

Vi möttes större delen av sträckan på åsen av frisk och frodig grönska. Varning för torka, brandfara och spara på vattnet läses upp i nyheterna. Hur kan det då vara så friskt och grönt uppe på åsen? Kan det finnas ett samband med täckdikning av åkrarna i jordbrukslandskapet? Under tidig vår för täckdiket bort vatten så att jorden reder sig tidigare och vårbruket kan tidigareläggas. Mycket vatten förs bort. Resten av växtsäsongen är delar av markvattnet bortdränerat och när grödorna behöver vatten som bäst är det brist. Då får man bevattna antingen med ytvatten eller med grundvatten. Dessa uttag kan förvärra situationen då varken grundvatten eller markvatten ersätts helt. Sänkta grundvattennivåer blir mer och mer vanligt och ett problem för jordbruket.

Nog om vattenproblem. Vi mötte flera cyklister från Kristianstadshållet. Det var ju en sådan bra dag för en träningsrunda. I Skepparslöv märkte vi att vinden hade tilltagit och att det blåste i vår färdriktning mot Önnestad. Framme vid korsningen av riksväg 21 hände det att vi kunde passera vägen utan att behöva vänta på någon bil. Det brukar annars vara en svår passage. Nere i Önnestad stannade vi och drack 11-kaffe. Vi skulle inte vara vid restaurangen förrän kl. 12. Det var skönt att sträcka på sig i skuggan en stund. När vi sedan fortsatte så tog vi riktning mot "Twin peaks" det märkliga kyrktornet i Färlöv. Färlöv är inget samhälle som man behöver stanna i så vi fortsatte direkt mot Harastorp.

IMG_4876-Harastorps-gaestabud-1024-.jpg

Det ligger lite avsides, så man uppmärksammar inte byggnaderna genast. När vi cyklade på grusvägen in så var det en liten överraskning som mötte oss. Där stod en byggnad som direkt förde tankarna till Italien. Det var bara pinjerna och stenekarna som fattades. Kanske också en vinplantering. Vi kom så tidigt att antalet matgäster inskränkte sig till två sällskap. Det var emellertid god tillströmning av kunder till gårdsbutiken. Två rätter erbjöds och vi tog lammbog med potatis och grönsaker. Det var vilsamt att sitta i skuggan och titta på det ståtliga huset. Flickan som serverade tillhörde ägarfamiljen och hon berättade gärna om husets historia. Man kunde faktiskt få liv i gamla minnen från italienska kvällar. Lunchen avslutades med en liten efterrätt och kaffe.

IMG_4879-Harastorps-gaestabud-1024-.jpg20200806_130352-Harastorps-gaestabud-1024.jpg20200806_123058-Lammbog-Harastorps-gaestabud-1024-2.jpg

20200806_125153-Harastorps-gaestabud-1024.jpg20200806_130352-Harastorps-gaestabud-1024-2.jpgIMG_4884.JPG

Vi var nöjda när vi åter hoppade upp på cyklarna. Nu skulle en väg som inte cyklats tidigare provas. Bjärlöv till N Strö. Största överraskningen kom redan i Bjärlöv. Där var ca 800 m pavé (gatsten). Sedan en bred och fin asfaltväg till Övarp. Bland sevärdheterna en fin rundhäll. Fortsättningsvis var det lättrampat och först i Vinslöv togs en kaffepaus med glass. Därefter ville vi komma hem ganska fort. Termometern visade 29 grader.

Turen i siffror. Cykeldatorn visade:     81 km    3.58 tim.   20 km/h

Torsdag den 23 juli 2020.

Cykeltur österut.

Väderutsikterna var goda, så städningen fick uppskov till i morgon. Redan under frukosten var det ett väder som bådade gott för resten av dagen. Vi cyklade i medvind större delen av sträckan  till Kristianstad. Drickapaus ungefär var 8-10e km. Sträckan Lommarp till Nävlinge är ju ganska tung, men den gick förhållandevis bra idag. Floran längs vägen är ju frodig och artrik. Det var mycket att se på som t. ex. massor av kåltistel. Slående var också den friska grönskan i väggopen och längre in i naturen. Var är torkan som många klagar över? Jag börjar tro att det är på de ställen där det är täckdikat. Skulle man kunna fäppa igen dräneringsrören efter vårregnen, så skulle kanske fukten hålla sig bättre på åkern. Uppe i Nävlinge var intagningen av vallskörden i full gång. Det är stora maskiner som används. I Rickarum var det tre cyklister som pausade vid lanthandeln. Vi cyklade förbi. Nu var vi uppe på Nävlingeåsen och medvinden gav oss bra fart. I Djurröd hade man piffat upp teaterlokalen och satt upp en ny fin skylt. Nedförbacke och medvind är nästan för bra. Man hinner inte se så mycket bredvid vägen. Efter Träne tog vi av mot Ovesholm här är vägen extra fin att cykla på. Lagom kurvig och med en kupering som låter låren få anstränga sig lite. Vi var för tidiga till Skepparslövs golfrestaurang. Där får vi ta lunchen en annan gång. Sedan var det brant utför ner till byn. Vi tog sedan cykelvägen in till Kristianstad.

Var skulle lunchen intas?  Vår lilla italienska restaurang, Martini, var öppen och där fanns ett ledigt bord för två. Även om de 5 milen vi kört hittils inte upplevts som jobbiga, så var det skönt att sätta sig ner en stund. Maten som serverades var god och personalen trevlig. Kan misstänka att det blir fler besök där. Efter ett par goda koppar kaffe tog vi oss an hemfärden. Den gick via Näsby, Torsebro, Bjärlöv till Norra Strö. Sträckan Torsebro - Bjärlöv är inte rolig. Cykelväg saknas vid den ganska kraftigt trafikerade vägen. Väl inne på vägen mot Vinslöv var det lugnt igen. En fikapaus smakade gott nästan 2 mil efter lunchen. Där var en bra sten att sitta på och bilister som körde förbi vinkade glatt till oss. Stärkta av kaffet och kexen gick resten av turen galant i motvinden.

Efter 5 timmars cyklande var vi tillbaka vid utgångspunkten förvånandsvärt fräscha efter ett par timmar i motvinden. Cykeldatorn visade 95 km.

Kameran var med men användes inte.

Fredag den 28 december 2019:

Under hela november  och en stor del av december har det varit uselt cykelväder. 

Det har visserligen varit varmt, men det har också allt som oftast regnat.

Om vi har varit ute så är det på "vinterrundan". Inte hela turen, men 2-3 mil.

Det finns ju så många varianter att köra.

Idag var det minusgrader. Det Är märkligt vad man är känslig för kyla såhär i början av vintern.

Jag har varit ute på några rundor antingen själv eller tillsammans med hustrun. Idag var det solsken

och den svaga nordanvinden störde inte.

Motionen hade sin tid men mot slutet så stannade jag för lite vinterbotanik.

IMG_4687-Cykel-maxa-.jpgIMG_4692-Ole-1024-.jpg

Här är min cykel och en selfie.

"Vinterturen" runt Hässleholm.

Kortfattad beskrivning av turen sist på sidan.

Karta kommer senare. Hittar inget bra kartunderlag för tillfället.

Söndag den 6 oktober.

En höstdag som gjord för en cykeltur.

Termometern visade 2 minusgrader och  det var nästan vindstilla. YR lovade nordlig vind framåt dagen. Vi bestämde att cykla en runda som inte provats tidigare. Den gick till Bjärnum via Vankiva och sedan gamla hässleholmsvägen hem. Vi kallar den "nya bjärnumsrundan". Beskrivs längst ner på sidan. När vi startade hade solen, som sken från en molnfri himmel, börja värma. kylan kändes i händer och fötter. Första riktiga motlutet satte fart på cirkulationen, så åtminstone fingrarna fick ta del av kroppsvärmen. Nattens frost fick askarna att tappa huvuddelen av sina löv. Från Vankiva och norrut hade vi motvind, men huvudsakligen uppförsbacke, så det gick bra att hålla värmen. I Gammalstorp svängde vi så att vinden kom bakifrån och resten av turen var i huvudsak medvind och nedförbacke. Vi passerade Högahult där vi kunde vi beundra ett antal vackra trädgårdar. Fram till Bjärnum hade biltrafiken varit mycket sparsam. Vägen Bjärnum - Vankiva var mer trafikerad utan att bilar och traktorer störde oss cyklister.

Hemma på Ljungdala igen visade cykeldatorn 44 km och klockan 2:09 timmar.

Varför cyklar man?

Ett par skäl att ta cykel istället för bil är:

Miljöskälet. Biltransporter släpper oundvikligen ut avgaser som skadar naturen. Varför dra med sig nästan ett ton bil när man kan ta sig fram med 10 kg cykel?

Hälsoskälet. Många människor lever ett alltför stillasittande liv, som får till följd exempelvis övervikt. Motion är en viktig ingrediens för ett friskare liv. Är man upp i åren kommen, så börjar kroppen bli lite sliten. Då blir joggingturen på motionsslingan för smärtsam. Cykelåkning är en skonsam form av motion. Andra sådana är promenad och simning.

Njutningen. Här skriver jag om mina egna erfarenheter. När jag cyklar, framför allt en lite längre tur, så njuter jag av i stort sett varenda minut jag sitter på cykeln. Med längre tur menar jag mer än en timmes cykling. Jag kommer nära naturen och jag ser, luktar och känner vinden i ansiktet (nästan poetiskt). Älgen som står i hyggeskanten står kvar när jag passerar. Ibland kommer ett flöde av tankar som behandlas under turen.

Här presenteras några cykelturer inom Hässleholms kommun. Det är dels kortare turer och sedan några längre. Ett par av turerna sträcker sig till och med utanför kommungränsen. I turbeskrivningarna börjar jag alltid i Hässleholm och varje tur är egentligen två för man kan cykla på två håll och andra hållet ger faktiskt en annan upplevelse av turen, hur lustigt det än kan låta. Man kan naturligtvis starta från vilken plats som helst längs turen.

Sedan är det trevligt att hitta egna cykelturer i omgivningen där man bor.

 

 

Debatt:

Denna rutan ägnas åt kommunens cykelvägar.

Det är ibland otrevligt att samsas med biltrafiken på landsvägar som saknar vägren. Många bilister har, tycker jag mig märka, börjat ta mer hänsyn till cyklisterna på vägen. När jag cyklat på Mallorca har det inte varit några problem. Vägmärket 1,5m vingelavstånd respekteras av i stort sett alla.Ibland är det nåon enstaka som bryter mot uppmaningen. Då rör det sig nästan enbart om hyrbilar som troligtvis rattas av turister. Är där mötande trafik så väntar man tills utrymme finns. Så är det faktiskt inte här. Sedan kan man också säge att många bilister lämnar ibland onödigt stort utrymme. Kör helt över på andra sidan vägen. Som positiv avslutning på detta stycke kan man säga att bilisternas hänsynstagande har förhöjt njutningen för mig som cyklist på de nordskånska vägarna.

Något som däremot inte höjt njutningen under cyklingen på kommunens cykelvägar är den på många ställen usla kvaliteten på på cykelstråken i staden men ävet i Tyringe. Kommunens tjänstemän skyller ifrån sig och menar att klagomålen kommer inte fram till dem. Det vet jag av egen erfarenhet att både myntligt och skriftligt framförda klagomål hjälper föga. Dessutom har jag via Norra Skånes debattsida förstått att andra har samma erfarenheter sim jag.

Att man inte liksom i andra städer kan bygga cykelvägar med ett bra underarbete och en bra beläggning som håller för flera vintars snöröjning t. ex.

Att man ser till att cyklisterna slipper korsa biltrafikbanan i mer än absolut nödvändigt.

Att när man märker att det uppstår stora bulor i vägbanan så gräver man fram det som troligen är en stenbumling på väg upp.

Korta cykelturer kring

Hässleholm

Under den kallare delen av höst, vinter och vår kan det vara trevligt att ta en kortare motionstur för att hålla igång kroppen, utan att frysa för mycket.

1.      Hässleholm runt (grön).

Det är en tur som jag kör vintertid. Oftast på morgonen (Två varv ca 10 km.)

Belevägen – N. Kringelvägen – Vankivavägen – Grönängsplan – Malmövägen – Sjörödsrondellen – S. Kringelvägen – Stobyvägen – Belevägen.

Det är cykelväg nästan hela tiden utom Belevägen och N. Kringelvägen. På Vankivaviadukten kan biltrafiken vara påträngande.

 

 

2.      Hässleholm  östra rundan (blå).

 

Stobyvägen – Stoby – Grantinge – Ignaberga – Kristianstadsvägen – Hässleholm.

Cykelväg längs Stobyvägen, en bit på väg mot Grantinge samt cykelbana på Kristianstadsvägen (ca 2 mil).

Alternativ: I Ignaberga viker du av mot Gulastorp – här får du ta det försiktigt när rv 23 korsas – Åsvägen – Hässleholm.

 

3.      Hässleholm norra rundan (röd).

 

Stobyvägen – Stoby – Ballingslöv - Vankiva T4-rondellen– Hässleholm.

Cykelväg längs Stobyvägen. Gamla riksvägen till Ballingslöv. Där förekommer en del fortkörning, var försiktig! Vägen Ballingslöv-Vankiva. Trevlig att köra, lite krokig och småkuperad. Vankiva-Hässleholm går på fin asfalt (ca 2 mil).

Medellånga cykelturerturer kring

Hässleholm

 

Här kommer tre förlag på turer som är lite längre och de tar därmed längre tid att cykla Man får räkna 2 - 4 timmar. Beroende på hur mycket man stannar under vägen.

 

1.      Finjasjön runt. (Blå tur)

 

Start vid T4 – Finja. – strax före Tyringe sväng av mot Skyrup – fortsätt mot Hovdalafältet – Väg 117 – Grönängsplan.

 

Följ gamla vägen passera Almaån vid ”Skansabron” och gamla 21:an. Sedan cykelväg genom Finja. Kyrkan passeras och om man vill kan man göra en avstickare till Finja båtplats där fågeltornet är värt ett besök. Fortsätt mot Tyringe. Ta av mot Skyrup före Tyringe. Vid Mjölkalånga kommer en uppförsbacke som inleder en mera kuperad terräng över Matterödsåsen. Skyrup passeras. Här kan det vara lämpligt att vila eventuellt trötta ben. Den som är hungrig kan kanske få en matbit på Skyrups golfrestaurang. Efter Skyrup fortsätter man förbi Tostarpsgården och hamnar till slut på Hovdalafältet. Här kan trädhuset besökas, om det är öppet, eller för den som har krafter och tid kvar finns underbara Hovdala med slottet och rogivande omgivningar. Annars är det bara att hoppa på cykelvägen från Hovdala in mot Grönängsplan.

 

2.      Österut mot Vinslöv (Grön tur).

 

Röingegatan – Attarp – Ignaberga – Lommarp – Vinslöv – Sörby – Gumlösa – Fjärlöv – Kvistalånga – Grantinge – Stoby – Ljungdala.

Följ Röingegatan österut. Var uppmärksam på vägvisning under RV 23. Troedstorp passeras och vid Attarp tar du av till höger mot Ignaberga. Vid trafikplatsen över RV 21 finns ett vägval. Antingen snabbspåret cykelväg direkt till Vinslöv eller vidare via Ignaberga by mot Lommarp. Vid kalkbrottet är fin utsikt över bygden. Här finns även två fina blomsterlokaler:

Vedhyggeskogen som du når på en liten väg till höger vid kalkbrottet samt ”Snärjet” som ligger  ca 100 m innan bokskogen till höger tar slut. Framme i Lommarp svänger du vänster och följer cykelvägen mot Vinslöv. Om du är fikasugen kan du göra en liten avstickare till torget. Här har kanske ”Ullis” café öppet. Efterfikan kör du till vänster vid stationen och då kommer du till rätt järnvägsövergång.Kör genom byn till järnvägsövergången vid Hedbergshuset. Följ vägen mot Sörby. Vid f. d. skolan tar du vänster mot Gumlösa/Sinclairsholm. Här kan man bese den fina tegelkyrkan. Efter Gumlösa tar du vägen mot Fjärlöv. Vägen är fin och du ser jordbrukslandskapet. Har du gott om krafter så kan du lämna cykeln och gå upp på Hälleberga backe. Där växer fin skog på backen och längst upp kan du se resterna av en gammal fornborg. Inne i byn Fjärlöv kan du stanna till vid det vackert målade fryshuset. En annan sevärdhet är minjatyrmodellerna av ett antal hus som tror jag alla har sin historia. Någon kilometer efter Fjärlöv skall du upp på väg ???. Vägen saknar vägren och den är stundtals ganska trafikerad. Tag det försiktigt här. Efter ett par hundra meter viker du av mot Grantinge. Du är nu inne på en mindre trafikerad väg. Kör till byn Graninge där du viker av mot Stoby. Här är mera kuperat, men när du kommer till Stoby, så är det bara en liten bit kvar på cykelvägen mot Hässleholm.

 

3.      Norrut mot Bjärnum (Brun tur).

 

Starta vid T4-rondellen. Kör in på den gamla vägen förbi Vankivafältet. Passera vägen till avfallsanläggningen. Stanna gärna upp och se på den vackra miljön vid Vankiva kyrka och gård. Du fortsätter sedan genom Vankiva by och vidare på vägen som nu blir mera  kuperad och krokig. Vid Mala stenar kan den som vill ta ytterligare ett stopp och kanske gå upp för att se de resta stenarna. Mala passeras och du fortsätter vägen mot Bjärnum. I Bjärnum skall du ta av mot Gammalstorp/Farstorp. Efter ett par hundra meter passeras Möllerödssjön med badplats och vandringsled runt sjön. Sedan bär det uppför till Högahult. När den lilla byn passerats börjar en lång utförsbacke nästan ända ner till Gammalstorp. Här kan du göra ett vägval.

a)       Antingen vägen till Vankiva och när du passerat väg 117  kan du köra gamla vägen tillbaka till Hässleholm.

b)      Eller den mindre men trevligare vägen mot Ballingslöv. Det är en småbackig och krokig väg som aldrig blir tråkig att cykla på. Ballingslöv passeras söderut över stambanan och Almaån. Du svänger mot Stoby och kör gamla riksvägen OBS! många fortkörare på gamla riksvägen  vid Stoby till Hässleholm.

Sist kommer fyra förslag på långa turer.

 

Turer som ibland sträcker sig utanför kommungränsen.

Dessa turer är så långa att man helst skall stanna någonstans för att få något ätbart och drickbart i sig.

 

1.      Nordost ut (röd tur).

 

Start vid T4-rondellen – Vankiva – Bjärnum – Vittsjö – Verum – Osby – Hästveda – Rävninge – Ballingslöv – Stoby – Hässleholm.

 

2.      Nordväst ut (grön tur).

 

Start vid T4-rondellen – Vankiva – Ca 1,5 km N Vankiva Sväng Vänster mot Hörlinge gård – Följ Hörlingeån på västra sidan mo Hågnarp. Här kan du göra ett vägval:

a)       Höger mot Bjärnum – Gammalstorp/Farstorp – Ballingslöv – Stoby – Hässleholm-

b)      Ett längre alternativ är Hågnarp – Hårsjö – Vittsjö – Bjärnum – Vankiva – Hässleholm.

 

3.      Västerut (blå tur).

 

T4 porten – Finja – Tyringe – V. Torup – St. Kampholma – Malmövägen – N. Rörum – Sösdala – N. Mellby – Rickarum – Nävlinge – Lommarp – Ignaberga – Attarp – Hässleholm.

 

4.      Österut (brun tur).

 

Hässleholm – Attarp – Ignaberga – Lommarp - Vinslöv – Åraslöv  - Önnestad – Färlöv – N. Strö  Åraslöv – Gumlösa – Stoby – Hässleholm.

 

Fler turer i Hässleholms omnejd 2018.

"Cykeldagboken.".

17/5  Varmt och soligt svag bris från norr  26-30 grader.

.

Turen: Hemma - Tormestorp - Nösdala - Brönnestad - Sösdala - Norra Rörum - Tyringe - Finja - Hem.    

           Sträcka 67 km    Tid 2 h 50 min.

​En tur som för det mesta bjuder på vägar med låg trafikintensitet. Sträckan mellan Sösdala och Norra Rörum är särskilt trevlig att köra. Småkuperad och svängig väg. Norra Rörum till Tyringe går rakt med några motlut som kan kännas i benen. Vill man pausa så kan lanthandeln i Norra rörum rekommenderas liksom "Lövets kafé" strax efter mitten till Tyringe.

18/5  Varmt och soligt nästan vindstilla 24 grader.

Turen; Hemma - Stoby - Kvistalånga - Sinclairsholm - Sörby - Vinslöv - Attarp - Röinge - Hem.

               Sträcka 40 km    Tid   1h 30 min.

​Detta är en tur som jag ofta kör som en träningsrunda. Det är så mycket att se på längs vägen att man kan gärna lägga en halvdag eller mer. Det kommer mer om turen på annan plats.

25/5   Varmt och soligt  Nordostlig bris  14 - 24 grader.

Turen:   Hemma - Röinge - Attarp - Ignaberga - Lommarp - Vinslöv - Åraslöv - Önnestad - Färlöv-  Norra Ströö - Åraslöv - Gumlösa - Kvistalånga - Stoby - Hem.

           Sträcka 63 km    Tid 2h 31 min.

En tur som är bra när det blåser östrliga vindar. Man får arbeta den första halvan och sedan kommer en behaglig hemresa.

28/5    Varmt och soligt Sydostlig bris 14-24 grader.

Turen:  Hemma - Ignaberga - Lommarp - Vinsmlöv - Åraslöv - Sörby - Vinslöv - Röinge - Hem

           Sträcka 40 km    Tid 1h 32 min.

En annan tur när det blåser från öster.

30/5    Varmt och soligt. Ostlig vind. Varmt!

Turen:  Hässleholm - Vinslöv t  o  r.

          Sträcka 30 km  Tid 1h 40 min.

Fotoutflykt.

31/5    Varmt och soligt. Frisk östanvind 14 grader vid start 25 grader vid hemkomst.

Turen: Hemma - Ignaberga - Lommarp - Nävlinge - Rickarum - N. Mellby - Hem

           Sträcks 54 km   Tid 2 h 14 min.

Viunden tog emot

3/6     Varmt och soligt. En kvällstur, nästan vindstilla.

Turen:  Hemma T4- Björkviken - Tormestorp - Kringelvägen - Hem.

           Sträcka: 18 km   Tit: 45 min.

5/6      Varmt och soligt. Bris från norr som avtog under dagen. 14 grader vid start 26 grader vid hemkomst.

Turen: Hemma - T4 - Vankiva - Bjärnum - Vittsjö - Verum - Osby - Hästveda - Farstorp - Vankiva - Hem.

           Sträcka: 88 km   Tid: 3 h 45 min.

29/6     Samma tur som 5/6 men speciellt väder. Det var nästan vindstilla och 19 grader vid start. Framåt förmiddagen varmt.

           Termometern tpppade på 38 grader mellan Osby och Hästveda.

            Sträcka: 88 km   Tid: 4 h 45 min.

30/6     Soligt med framåt dagen frisk vind. Mestadels motvind till Bromölla och medvind på hemvägen.

           Hemma - Knislinge - Näsum - Banvallsleden - Bromölla.

           Bromölla - Nosaby - Bjärlöv - Hem.

           Sträcka: 140 - 150 km.   Tid: ca 4 h till Bromölla ca 2,5 h hemresan. (Cykeldatorn delvis ur funktion).

Några nya turer för året 2019.

Rättelövsrundan. 

Ljungdala - Stoby - Rättelöv - Vankiva - T4-rondellen.

Det är i princip samma runda som "röd runda" bland de korta rundorna, men den är ännu kortare (ca 17 km)

Bosarpssjön.

Kringelvägen förbi Magle våtmark - Tormestorp - Nösdala - Brönnestad - Sösdala - Häglinge - Bosarpssjön - Äsphult - Rickarum - Nävlinge -Lommarp - Ignaberga - Hässleholm.

Detta är en av favoritturerna även om passagen av Tormestorp är mindre rolig. Särskilt sträckan mellan Häglinge  och Rickarum. Vägen slingrar sig fram igenom landskapet med måttlig, trevlig småkupering. Framme i Rickarum kan man ta en liten paus och köpa något gott i lanthandeln. Sedan går den sista biten lätt.

Bergsetappen (Nygammal).

Kringelvägen förbi Magle våtmark - Tormestorp - Sandåkra -  Lommarp - Nävlinge - Skepparslöv - Önnestad - Åraslöv - Vinslöv - Aleholm - Nävlinge- Lommarp - Ignaberga - Hässleholm.

Min mest krävande tur. Den åker jag inte ofta.

Norra Rörumsetappen.

T4 rondellen - Finja - Tyringe -  Norra Rörum - Sösdala - Brönnestad - Nösdala - Hässleholm.

Känns rundan igen? Det är första turen i beskrivningen av turerna 2018 med den skillnaden att jag kör turen baklänges. Det skall man veta att kör man en tur på andra hållet så känns den som en helt ny. Man får vyerna från andra håll och framför allt känner man inte igen backarna.

Nya Bjärnumsrundan.

Start  i Ljungdala - Stoby - Axeltorp  Rättelöv - Vankiva - Gammalstorp - Bjärnum - Mala - Vankiva - T4-rondellen - Ljungdala

"Vinterrundan" Hässleholm.

Start i Ljungdala - Stoby - Attarp - Ignaberga -  Hässleholm Österås - Kringelvägen Tormestorp - Björkviken - Grönängsplan - Via Västerskolan - Skansabron -

Höger mot Vankiva - Rättelöv - Arkelstorp- Stoby -Ljungdala.

Året 2020

Nävlingeåsen och  Harastorp.

Start Ljungdala - Attarp - Ignaberga - Lommarp - Nävlinge - Ö Ejaröd - Skepparslöv - Önnestad - Färlöv - Harastorp - Bjärlöv - Övarp - N Strö - Vinslöv -

Hässleholm - Ljungdala.

Åter till :

Startsida 18 Resor Bloggen Databas 18 Veckans bild Äldre notiser Evas Hemslöjd

Utgivare: Ole Tryggeson

                                                                                                                                                                                                                                                            © för alla bilder Ole Tryggeson

Kontaktuppgifter:

Tel: 0451-12479

e-post: [email protected]