Vandringar kring Grövelsjön 12 - 20 september.

Resan upp delades i två etapper. Tisdagen körde vi till Filpstads camping och övernattade i en stuga där. Onsdagens körning gick lätt på lågtrafikerade vägar och med vackert väder. Vid ankomsten till Sjöstugan fick vi vårt rum (i gillestugan), packade in och bytte om till vandringskläder. Strax före fyra gav vi oss ut. Leden till Silverfallet följdes. Solen sken och det var mycket vatten i bäckar och myrar. Framme vid Silverfallet vek vi av norrut och hittade leden som går Storulvån - Valdalen. Här var det nedför backe och solen i ryggen, så nedstigningen gick ganska snabbt även om vi hindrades av rinnande vatten här och var. Ca två timmar tog det att gå den 8 - 9 km långa turen. Efter duschen smakade kvällsmaten gott.

Rast vid Dalälven.                                                                                                                                Kvällshimmel

Leden till Silverfallet.                                                                     Själva Silverfallet är ett mindre vattenfall i Olån.

Torsdag 14/9. Lite torrare marker uppsöktes idag. Färden gick österut till Fosksjöarna och Storvätteshogna.Vädret var behagligt med tidvis sol. Underlaget var torrare på Långfjället. Fjället hade fyllt paletten med allehanda färger. Höstens toner i gult, brunt och rött dominerade, men en hel del grönt var insprängt här och där. Kråkbär och blåbär var talrika, medan lingonen bara glimmade till på ett fåtal ställen. Efter lunch på Storvätteshågnas sluttning svängde vi söderut och rundade Fosksjökläpparna. Vi gick på renstigar och stiglöst en härlig vandring. Smolket i bägaren var en rejäl regnskur som tvingade på oss regnkläder. Framme vid leden fikade vi och därefter tog de fria stegen oss över risheden till fjällstationen och därifrån vidare till Sjöstugan med dusch och middag.

Grövelsjöfjällen sedda från Långfjället.

Blåbärsriset glödde i solljuset. Många bär var kvar, men de hade tappat den goda smaken.

Dvärgbjörken tävlade med blåbärsriset i färgprakt.                              Ön i Mellanfosksjön blev fint solbelyst några sekunder.

Spridda flockar av ren sågs, men friheten skulle inte bli långvarig.

Fredag den 15/9. Vi startade tidigt mot Valdalen. Dimman låg ner över de högre fjällen. Det blev en del klafsande i vätan.Renstängslet passerades och vi var plötsligt inne i Norge. Här blev det emellertid tvärt stopp för bäcken som korsar leden var till brädden fylld med vatten. Bäcken följdes uppåt för att eventuellt träffa på ett bra ställe att gå över. Det vi fann var inte ett bra vadställe, men väl en trevlig terräng att gå i. Vi kom in i området väster om Salsfjället. Fortfarande trevlig terräng. Salsfjället passerades på leden i söder. Vädret blev fuktigare och ganska snart kom de första regndropparna. Lunchen avnjöts i lä. Regnkläderna fick vara på. Efter en tur längs Salsfjällets sluttning vände vi stegen mot Snöhögda. Nedfärden blev en aning vansklig på grund av vätan som gjorde stenarna hala. Vädret blev åter bättre och under den följande pausen plockades lingon till kvällens måltid och en del fotograferande hanns med.

Dimman (molnen) täcker de högre fjälltopparna.

Vi följer bäcken norrut på vackra rishedar.

Vitmosslav (barnstjärtlav).                                                                             Fotografen själv med makroobjektivet på.

Lördag den 16/9. Jag var ute före frukost. Det var mulet och en frisk nordlig vind drog genom dalen. Regnet i form av duggregn hängde i luften. Det var ett lätt beslut att utesluta kalfjället som vandringsmål idag. Vi gick istället i skogen ned till Lövåsen. En fin vandring på vått underlag. Alla bäckar var fyllda med vatten även i terrängen forsade det ibland. Träd och framför allt lavar tittade vi på. Strax före lunchtid så så sprack det upp på himlen och vi kunde avnjuta lunchen i solsken sittande i en granskogsbacke. Från Lövåsen gick vi den gamla vägen till Storsätern. Myrstackar mer än meterhöga med solveranda åt söder, lavar av flera sorter samt, i vägdiket vid Storsätern, favoritblomman rödfibbla. noterade.

Morgonluft.

IMG_4108-Loberad-hattlav-1024.jpgIMG_2710-Myrstack-1024.jpgIMG_2724-Norrlandslav-1024.jpg

Hattlav.                                                                Myrstack med solterrass i söderläge.                                                          Norrlandslav.

Rödfibbla.                                                                             Läkande sår på tall.

Söndag den 17/9. Idag var förutsättningarna bättre för en trevlig tur på kalfjället. Vi hade pratat om att gå till Hävlingen en av dagarna och denna dag var det passande väder. För att spara på kraft och tid gick vi vägen den första biten. Uppe på kalfjället hoppade vi på leden mot Hävlingen. Vädret var behagligt och leden inte alltför stening, så vi traskade på utan några längre stopp. Vi hälsade på några gymnasister från Osby ochå hälsade vi på tre samer som var ute på spaning efter sina renar. Samerna körde motorcykel. En bit före bron över Särsjöbäcken åt vi lunch. Sedan gick vi vidare på sandigt-grusigt underlag. Hävlingen och håarna (de andra sjöarna) låg nästan stilla i dalen. Molnen började hopa sig över oss, så vi vände om och gick raskt tillbaka mot Grövelsjön. Etfer ett tag började det faktiskt att regna, men med vinden i ryggen gick kilometrarna snabbt. En liten fikapaus tog vi innan vi började gå ner mot fjällstationen.

Liten sjö på fjällheden.                                                                                            Ripbäret är alltid värstingen när det gäller färg.

Måndag den 18/9. Idag gick jag ut tidigt. Gick över bron till myrarna på västra sidan. Där fanns flera gamlingar (tallar) som fallit och låg nu i olika nedbrytningsstadier.Det är spännande att se dessa  trästockar, vridna av långsam tillväxt, ligga i mossan. Träet är mycket vackert.

Efter frukost startade vi bilen och körde mot Elgå på norska sidan. Här gick vi in mellan topparna Rundhögda, St. Lifjellet och Sushögda. Det var fin vandring längs en bäck med bl. a. strömstare, sedan upp på en platå mellan topparna. Vi vände sedan tillbaka längs St. Lifjällets sydsluttning. Lunchen smakade gott här i lä av en kulle. Ett par ringtrastar höll till i en rasbrant. Risheden såg nästan glödande ut av alla växter i höstfärger. Lingon plockades som smakförhöjare till kvällens måltid bestående av något gott från renarna. Plötsligt uppenbarade sig det magiska ljuset som helst skall upplevas i fjällen. Solsken och regnmoln på en gång. Kvällsmåltiden bestod av rökt renhjärta (köpt i Storsätern), makaroner och rårörda lingon.

IMG_4128-Morgon-1024.jpgIMG_4134-Tall-fallen-1024.jpgIMG_4135-Tall-fallen-1024.jpg

Morgon vid fjället.                                                                                                     En tall som fallit och som nu ligger och bildar habitat för mossor, lavar svampar och mångahanda djur.

Den forsande fjällbäcken omgiven av viden, björkar och rished.                                                    Strömstaren på sin sten (Teleobjektiv saknades).

Vida vidder dominerade av blåbär kråkbär och dvärgbjörk.

Tisdag den 19/9. Mulet med duggregn. Vi tog bilen ännu en dag. Körde till Storsätern. Parkerade och gick på slipprig stig mot fäboden Valdalsbygget. Här på gränsen melan Sverige  och Norge hade regnet slutat. Det var gott om folk som fikade och vi följde deras exempel. Som vi satt där så kom ett par fåglar som påkallade min uppmärksamhet. Det var några lavskrikor som var sällskapliga av sig. Vi fick plocka fram lunchpaketen och bjuda på lite godis. Någon falukorv hade vi inte, men det dög gott med ICAs köttbullar. Efter mötet med lavskrikorna vandrade vi vidare, nu i uppehåll, först mot stora vägen och sedan vidare mot stora Olån. Vi hittade ett fint lunchställe, som erbjöd lä och dessutom en portion lingon även till kvällens middag. Hemma i stugan var det sedan bara att packa ner exkursionskläderna för dagens vandring var den sista för denna gången, men det kommer att bli fler.

Lavskrikorna vid Valdalsbygget var inte kräsna Köttbullar från ica gick lika bra som falukorv.

Onsdag den 20/9. När jag tittade ut på morgonen så såg jag, uppe på fjället, årets första vita snötäcke. Det var dax för oss att lämna höstfjället för denna gång.

Ett par bilder från macroobjektivet.

IMG_8466-Lappljung-1024.jpgIMG_8467-Dvaergbjoerk-1024.jpgIMG_8473-Lingon-1024.jpg

Lappljung.                                                                        Dvärgbjörk.                                                                                               Lingon.

IMG_8470-Krypljuhg-1024.jpgIMG_8482-Kraakbaer-1024.jpgIMG_4219-Odon-1024.jpg

Krypljung.                                                                                               Kråkbär.                                                                                       Odon.

Sist några fjärilar från väggen.

Där satt i storleksordningen 40 - 100 fjärilar på Sjöstugans vägg.  De blir kanske "artade" efter hand, men jag behöver nog hjälp med det!

Ett par gruppbilder från väggen.

IMG_8448-Nattfjaeril-1024.jpgIMG_8452-Nattfjaeril-1024.jpgIMG_8455-Nattfjaeril-1024.jpg

IMG_8460-Nattfjaeril-1024.jpgIMG_8464-Nattfjaeril-1024.jpgIMG_8488-Nattfjaeril-1024.jpg

IMG_8489-Nattfjaeril-1024.jpgIMG_8490-Nattfjaeril-1024.jpgIMG_8499-Nattfjaeril-1024.jpg