IMG_9665-Groevelsjoen-tuvsaev-1024-.jpgIMG_9669-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

19 september - 27 september.

Ett besök i Dalarnas fjällvärld.

Denna vecka var något vi sett fram emot nu ett tag. Att få lämna de invanda rutinerna och göra något, jag kan inte säga mycket skilt från vad vi gör hemma, men att göra det på annat ställe och att träffa andra människor.

Resan gick som vanligt när målet ligger i norra Dalarna. Vi stannade  i Filipstad. Tittade på Bjurbäckens slussar. Vädert var sommarvarmt och behagligt.

Efter en god natts sömn med efterföljande frukost av det enklare slaget om man jämför med vad som väntade. Dimman låg tät när vi startade och det dröjde ända fram till lunchtid innan dimmolnen släppte sitt grepp och solen kom fram. Det var den friska vinden som skingrade molntäcket. Vi körde på och gjorde korta stopp för förarbyte. Vid ett sådant rörde jag mig en bit och då... brakade det till från en tallkrona rakt ovanför mig. Det var en tjädertupp som lyfte. Knappt återhämtad från den första upplevelsen lyfte ännu en på samma bullriga sätt. Lunchen intogs i Särna Restaurangen Lenas kök och bar med den supergoda maten. Vi hade ett längre samtal med kocken om maträtter med norrländsk anknytning.

De första fyra dagarna bodde vi med helpension på Storsätra fjällhotell. Det är ett trevligt hotell som man känner sig välkommen i så snart man kommer inom dörrarna. Där var en byggnad som hyste gästrummen och så huvudbyggnaden där restaurangen upptog större delen. Där fanns även reception och sällskapsrum. Ner mot Grövlan var en mindre byggnad uppförd innehållande relaxavdelning.

Väl framkomna fick vi rumsnyckel och blev visade runt i lokalerna. Eftersom vi ännu var mätta efter köttkokningen i Särna så bytte vi genast till vandringskläder och gav oss ut på vår första tur i omgivningen. Vi gick upp längs Stora Olån och svängde sedan av på leden mot Valdalsbygget. Framme vid stora vägen tog vi nedförbacken till Storsätra. Det blev en tur på tre timmar för det var mycket vi ville titta på. Många vinterståndare kände vi igen från de färska växterna som blommade vid midsommar eller i juli månad. Det blev till att duscha direkt och ta på middagskläderna. I restaurangen var placeringen anpassad efter coronareglerna, så det blev inte så mycket kontakt med övriga gäster. Det var en trerätters middag av det finare slaget. Man kunde sitta och njuta av den goda maten och vi beställde öl till maten och det blev en välkommet god smak av den Carlsberg Hof som serverades. Det var så att jag för en stund drömde mig till en bodega i Köpenhamn i stället för en restaurang i Dalarna.

Här kommer några bilder från vår första tur framåt kvällen.

IMG_9664-Tuvsaev-1024-.jpgIMG_9670-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9671-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

IMG_9674-Groevelsjoen-1024-.jpgIMG_9676-Groevelsjoen-1024-.jpgIMG_9673-GroevelsjoenTall-1024-.jpgIMG_9677-Groevelsjoen-1024-.jpg

I det tilltagande mörkret tog vi oss raskt till hotellet.

En liten strimma sol blev det innan mörkret lade sig

på riktigt.

Efter en god natts sömn gav vi oss i kast med frukosten. Här var det farligt, för här fanns allt man kunde önska. Vi var inställda på vandring över kalfjällets hedar som nu är klädda i höstfärger. Denna första dag tog vi bilen upp till Lövåsen och startade vandringen på välkända stigar. Det blåste friskt, men vi var klädda för vind och höstkyla. Det blev en härlig tur med stort inslag av rött. Jag tror att bilderna kan få tala för sig själv.

IMG_9681-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9682-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

IMG_9685-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9700-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9685-Groevelsjoen-roed-1024--2.jpg

IMG_9701-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9702-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9704-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

Lunchen ville vi ha i lä, så vi fick offra de vida vyerna idag, men omgivningen var inte fy skam.

Eftermiddagen ägnades åt de lättgångna hedarna på Lillvätteshågna och östra Barfredshågna. Det var trevligt att identifiera flertalet av fjällhedens och smågölarnas växter som höst- eller vinterståndare. Vi hade naturligtvis termos med för en ordentlig eftermiddagsfika som avnjöts i en stenig sluttning där absolut lä kunde uppbringas. Tillbaka på hotellet vilade vi efter dusch och klädbyte. Läste en stund och sedan kallade middagen, som idag var minst lika fin som gårdagens.

Ny dag och nya upplevelser stod framför oss, men först var det frukost. Det är så skönt att kunna gå direkt till dukade frukostbord och bara ta för sig av de läckerheter som var framdukade. Det blev en lagom stor lunchpaket också. Vi hade beslutat oss för en nostalgitur från Sjöstugan upp till norska gränsen. Sedan via Silverfallet och grusåsar och myrar ner mot utgångspunkten. Det blåste inte så mycket, men regnet hängde i luften och någon skur fick oss att ta på regnkläder. På grund av rådande  pandemiförhållande så var det inte tillåtet för oss att passera gränsen till Norge. Vi höll oss på rätt sida om gränsen.

Detta är ett område som vi besökt ända sedan vår första Grövelsjövistelse 1981 och sedan vid flera andra tillfällen. Vi har bott i fjällstationen, i Sjöstugan, i hyrd stuga, i tält och på hotell. Varje boende har sina fördelar och nackdelar, men har man kommit upp i 70+ då uppskattas lyxen av ett gott boende och goda måltider.

Kameran var framme en del under dagen och här kommer ett axplock bilder.

IMG_9705-Groevelsjoen-roed-2-1024-.jpgIMG_9710-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9658-Groevelsjoen-Kraakbaer-1024-.jpg

Uppe på kalfjällets rished finner man de rödaste höstfärgerna i ripbärets blad. Kråkbären var många i år och de utgör en stor del av födan för trastar och kanske andra fåglar. Man ser de lila "kladdarna" särskilt på stenar.

IMG_9713-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9715-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9728-Groevelsjoen-Riplummer-1024-.jpg

Blåbärsris i fjällbjörkskog. Den gradvisa övergången från barrskog till fjällbjörkskog på Jakobshöjden. Riplummer uppe på kalfjället.

IMG_9716-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9718-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9720-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9716-Groevelsjoen-roed-1024--2.jpg

Fjällets rönnar får bli ett kapitel för sig. De kan anta brun - brunröd färg som hemma hos oss, men den intensivt röda färgen som fjällrönnarna får finns inte i södra Sverige.

IMG_9730-Groevelsjoengraensfall-1024-.jpgIMG_9768-Groevelsjoen-information-1024-.jpgIMG_9732-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

IMG_9731-Groevelsjoen-Brudborste-1024-.jpgIMG_9742-Groevelsjoen-Norsknoppa-1024-.jpgIMG_9744-Groevelsjoen-kvanne-1024-.jpg

Eva på gränsen. Så många gånger vi har dansat med barn och barnbarn kring gränsstolpen .

Några växter: Brudborste, Norsknoppa och Fjällkvanne.

Så bär det av mot parkeringsplatsen. Stigen är väl upptrampad av tusen sinom tusen kängor och stövlar, men än är det ett stycke fjällnatur att uppleva.

IMG_9763-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9764-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9765-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

Efter en välsmakande middag, med därpå god nattsömn gick vi in på sista dagen i Storsätra. Väderutsikterna var inte lysande och det besannades under dagen, men

först var det frukost. Vi bestämde oss för att gå från hotellet upp genom skogen mot Blåkläppen och sedan därifrån bestämma fortsatt väg. Inne i skogen fick inte vinden fritt spelrum och det var trevligt att gå längs stigarna uppåt. Vi missade någon stig, men med hjälp av kompassen kunde vi hålla en bra riktning. Stigen vi ville ha hittades ganska snabbt.

IMG_9770-Groevelsjoen-1024-.jpgIMG_9772-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

Det blåste så att vanligt ISO-tal på kameran var inte att tänka på. Allt rörde sig! Här är vi framme på vinterleden som skulle följas till kalfjället.

IMG_9773-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9775-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9777-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

Både i skogen och på kalfjället var marken oftast täckt med ris. Blåbär, odon, kråkbär och lingon kan jag se på bilden till vänster. Vi hade medvind uppe på kalfjället.

IMG_9778-Groevelsjoen-roed-1024-.jpgIMG_9778-Groevelsjoen-roed-1024--2.jpg

Lunch tog vi strax söder om Oskarsstugan. Där var det lätt att hitta lä med vacker utsikt. Den medhavda matsäcken smakade gott. Där kunde man ligga och njuta av utsikten. Kanske titta på de andra fjällvandrarna. Det var två stycken som gick ner till stugan och som efter ett tag gick tillbaka samma väg som de kom. Det var faktiskt de enda människor vi såg på dagens vandring uppe på fjället. Här började regnet och vi fortsatte mot Lövåsen. Det blev en fika i lä innan vi följde stigen genom skogen till Storsätern.IMG_9786-Groevelsjoen-roed-1024-.jpg

Det rådande vädret gjorde att kameran fick ligga kvar i väskan, men vi hade fina upplevelser som lever kvar i minnet utan bilddokumentation. Flera slåtterängar och framför allt de vackra myrmarkerna, som jag vet hyser många vackra och intressanta växter. På ett ställe fick jag syn på en lavskrika. Jag bad Eva sätte ned ryggsäcken och det fick avsedd verkan. Det dröjde inte många sekunder förrän det kom en lavskrika i trädet bredvid och snart ytterligare två. Vi hade lite kvar av reservprovianten. Russin och aprikoser. Det delade vi med oss till de trevliga fåglarna.

Tillbaka till hotellet efter 8,5 timmar på vandring packade vi om för att dagen efter köra vidare till Fulufjällets nationalpark.

Del två av resan var besöket vid Fulufjällets nationalpark. Vi var förlagda i Fulufjällsgården. Även här hade vi helpension. Anläggningen var enklare med toalett och dusch i korridoren. När det gäller maten så var middagarna femstjärniga när det gäller smaken. Vad gör väl det att antalet rätter inte var då många när det tillagade är gudagott. Vi kom upp före de flesta eftersom vi hade kort resväg från Grövelsjön. Det var inget att vänta på utan vi körde upp till Nationalparken för en första tur.

IMG_9801-Njupeskaer-roed-1024-.jpgIMG_9804-Njupeskaer-roed-1024--2.jpgIMG_9805-Njupeskaer-roed-1024-jpg.jpg

Naturumsbyggnaden smälter fint in i omgivningen. Tyvärr var det för tillfället inte tillåtet att komma in i byggnaden. Pandemi-restriktionerna satte stopp för detta.

Vi följde huvudleden upp mot Njupeskärsfallet. Regnet gjorde färgerna på vegetationen mättade. Ett litet tag var det uppehåll och genast blev det mera sting i färgerna (bilderna på fallet).

Regnet återkom men då var vi nere i barrskogen. Eva beundrar en av många myrstackar. De är höga och ofta beväxta med exempelvis lingon. Jag kan tänka att stackarnas höjd delvis beror på det kallare klimatet här. Nedbrytningen blir långsammare.IMG_6693-Linnea-t--2.jpg

Revorna på sista bilden är linnéa.

Till höger linnéor från Grövelsjön juli 2019.

Det var trevligt att träffa övriga deltagare och kvällen fylldes med prat och bildvisning. Nästa dag började bra med "vackert" väder. Det praktiska fungerade bra på vandrarhemmet och vi kom iväg till de platser var och en ville besöka. Vi åkte tillbaka till porten för Nationalparken. Där gick jag lite långsamt och fotograferade medan Eva gick för sig. Det var bestämt gemensam lunch nära Naturum för dem som så ville. Vi anslöt oss. Jag höll mig mest längs en bäck som hade mycket ormbunkar längs stranden.

IMG_9844-Njupeskaer-1024-.jpgIMG_9833-Njupeskaer-1024-.jpgIMG_9835-Njupeskaer-1024-.jpg

IMG_9837-Njupeskaer-1024-.jpgIMG_9844-Njupeskaer-1024--2.jpgIMG_9846-Njupeskaer-1024-.jpg

IMG_9851-Njupeskaer-1024-.jpgIMG_9848-Ormbunke-1024-.jpgIMG_9849-Njupeskaer-1024-.jpg

IMG_9863-Ormbunke-.jpgIMG_9865-Ormbunke-1024-.jpgIMG_9895-Stubbe-1024--2.jpg

IMG_9909-Lavskrika-1024-.jpgIMG_9938-Lavskrika-1024-.jpgIMG_9928-Lavskrika-1024-.jpg

Vid lunchtid dök lavskrikorna upp. De var tydligen vana att något gott serveras. Så var det även idag. Biofotingar och andra hade laddat med falukorv och torkad frukt. De lät sig villigt fotograferas plockande utlagd korv i träden eller direkt ur hand.

Framåt eftermiddagen besöktes Fulufallen. En serie vattenfall i en av åarna norr om nationalparken. Det var en bra bit att gå om man skulle ta sig runt hela den markerade stigen. Stigen var bitvis stenig och genomkorsad med tallarnas rötter. Skogen här var barrskog med mycket tall. Gran växte på ställen där den kunde trivas. Lavar klädde många av stenblocken. Där var vinterlav - växande ringformigt, renlavar och fönsterlav - på ställen där mossan också fått fäste, en vindlav hade satt sig en bit ner på en lodrät blocksida. På flera ställen fanns sänkor i berggrunden. Där lyste myrarna brungult och små gyl med blänkande vattenspegel utgjorde ett vackert inslag.

IMG_9961-Barrskog-1024-.jpgIMG_9962-Vindlav-i-lae-1024-.jpgIMG_9963-Foensterlav-1024-.jpg

IMG_9964-Lavar-sten-1024-.jpgIMG_9966-Sjoe-myr-1024-.jpgIMG_9968-Vinterlav-1024-.jpg

IMG_9969-Fulufallen-1024-.jpgIMG_9974-Fulufallen-1024-.jpgIMG_9976-Fulufallen-1024-.jpg

Det var en lång rad av imponerande fall och forsar som vattnet passerade under en ganska kort sträcka. De byggda anordningarna vid och mellan fallen visade att det har flottats timmer i ån. Det måste ha varit ett hårt arbete för timmerflottarna att styra stockarna rätt i det strida vattnet. Terrängen kring fallen var svår att ta sig fram i. Det frestade på att komma fram över stock och sten. Jag fick ha hjälp av Eva över ett par stenblock. Som tur var vädret bland det bästa man kan tänka sig, så på tillbakavägen kunde vi slå oss ner i en solbelyst backe. Fikan smakade som alltid vid sådana tillfällen. Vi låg en god stund och såg folk som var på väg till fallen.

Kvällarna i Fulufjällsgården fylldes med bildvisning och annat fotosnack. Det visades många vackra och intressanta bilder. Det blev trots det inte mycket av uppe-sittarkväll för när planerna för morgondagen var klara väntade sängen.

Sista dagen var det regn. Ett sådant regn som ofta förekommer i fjällen. Det är kyligt och vinden gör sitt till avkylningen. Vi hade olika önskemål om var som skulle vara trevligt att se. Tvärhuggets naturreservat med gammelskog (tall) och varglav lockade oss. Sikten var mycket begränsad. Vid utsiktsplatsen för Fulufjället syntes inte ett dugg av fjället. I naturreservatet, som var mycket trevligt att se. Lavar är exempelvis bäst att se på när de är mättade med vatten. Vi hittade den gula varglaven på ett par ställen. Vi hann även med en vandring  upp till en fäbod som varit i bruk i sen tid. Där var informationstavlor som berättade om livet och sysslorna i fäbodens relativa isolering. Tyvärr hade kameran fått för sig att spara bilderna i ett format som datorn inte kan hantera. Det gick inte att framkalla bilderna från vätan denna dag. Problemet är nu löst och här kommer de sista bilderna.

IMG_4936-Hoestloev-asp-1024.jpgIMG_4946-Varglav1024.jpgIMG_4954-Varglav-1024.jpg

IMG_4962-Hygge-1024-.jpgIMG_4967-Stenvallen-faebod-1024-.jpgIMG_4963-Stenvallen-faebod-1024-.jpg

IMG_4964-Stenvallen-faebod-1024.jpgIMG_4966-Stenvallen-faebod-1024.jpg

Så var det hemresedag. Bilen rullade på och vi var hemma omkring kl. 21.